Varför min polisanmälan mot Björn Pettersson, om att han förfalskat en låneansökan till finansinstitutet My Money Europé, lades ner.

19.09.2014 10:32

Under tiden då jag blev bedragen och lurad av bilhandlaren Björn Pettersson kallade sig hans firma för Bilhallen Björn Pettersson i Visby. Lite oklart om han verkligen kallade sig AB också eller inte. Emellertid spelar det ingen större roll då bokföring, F-skatt och sådant inte förekom. Åklagaren drev, vid tiden för min polisanmälan, ett ärende mot Björn Pettersson gällande grovt bokföringsbrott. Eftersom detta då skulle rendera Björn längre fängelsestraff än min anmälan så tar man bort mitt fall för det kommer kosta tid och pengar utan att ge något resultat för själva straffet. Som bekant är det så i Sverige att man får rabatt på brott - ju fler brott du begått desto lindrigare straff per brott kan man säga. 

Tillslut bar det sig dock inte bättre än att åklagaren bara lyckades fälla Björn Pettersson för ett mycket mindre brott för vilket han tillslut fick dagsböter och inget fängelse eller om det var villkorlig dom. Huruvida han betalade dagsböterna vet jag inte. Därför har jag kontaktat åklagaren på nytt för att utröna om det kan vara möjligt att antingen återuppta förundersökningen om bedrägeri eller om det blir urkundsförfalskning eller om jag ska polisanmäla på nytt.

Jag har numera skaffat mig en advokat och skall låta vidimera mina originalhandlingar hos en grafolog. Jag hyser ett mycket gott hopp om att detta skall leda till att mina yrkanden bifalls i tingsrätten eftersom jag inte har tagit något lån hos finansinstitutet My Money Europé eftersom jag aldrig inkommit med någon låneansökan. Björn Pettersson är den som - enligt mina anklagelser - har skrivit en låneansökan i mitt namn, undertecknat med mitt namn med en förfalskad underskrift och skickat in denna förfalskning till My Money Europé - som antecknat att den inkom 2010-08-04 till dem - vilket var 9 dagar innan jag ens åkte till Gotland för att titta på bilen som lånet gällde. Detta är för övrigt helt i strid med My Money Europés egna regler som de vid den här tiden och idag har på sin egen hemsida.

Ett billån antas tas på följande sätt: Du kan fylla i en ansökan om lån och då få ett lånelöfte efter att My Money Europé granskat din ansökan. Själva lånet löses dock ut först då du tittat på en bil, bestämt dig för att köpa den och därmed undertecknar en köpehandling med en slutsumma. Dessa original (din papperslåneansökan med din underskrift + pappersköpekontraktet med din underskrift) skall då tillsamman insändas till My Money Europés kontor. När dessa papper inkommit och My Money Europé godkänt allt så skall de då föra över pengarna till bilhandlarens konto och affären är klar.

I mitt fall hände följande:

Jag hämtade ner My Money Europés tomma blankett från deras hemsida och fyllde i den övre delen, mailade denna + en skannad bild av mitt körkort till Björn Pettersson som lovade ordna med ett lånelöfte på 40 000 kronor. Vad han istället gjorde var att ta ett lån i mitt namn genom att förfalska min namnunderskrift (min anklagelse och inget han är dömd för), skicka in denna lånehandling till My Money Europé och få 40 000 kronor insatta på sitt bankkonto. Vilken dag han fick pengarna vet jag inte men jag vet att My Money Europé fick den förfalskade låneansökan 2010-08-04 och då hade jag fortfarande inte ens kommit till Gotland och tittat på bilen. Det köpekontrakt som enligt My Money Europés egna villkor skulle sändas in tillsammans med låneansökan för att lån skulle beviljas skrevs nio dagar senare. Då får man helt enkelt utgå ifrån att Björn Pettersson antingen förfalskat även en köpehandling och skickat in den tillsammans med den förfalskade lånehandlingen till My Money Europé och att finansinstitutet därefter handlat i god tro och utbetalat pengar till Björn Pettersson. Isåfall är vi båda - både My Money Europé och jag - brottsoffer och det borde ligga i My Money Europés intresse att samarbeta med mig och polisanmäla Björn Pettersson för bedrägeri. Men det gör man inte. Istället kommer man att stämma mig i Tingsrätten på lånesumman som idag uppgår till ungefär 80 400 kronor.

I fyra års tid har man hårdnackat försökt kräva mig på pengar för ett lån som jag inte tagit. Man vill inte höra talas om att låneansökan är en förfalskning trots att man med all önskvärd tydlighet kan se att de båda lånehandlingarna skiljer sig åt på ett flertal olika sätt. Med en liten smula fantasi kan man sedan jämföra handstilen på det jag hävdar är den förfalskade låneansökan med det köpekontrakt som Björn Pettersson upprättat den dag jag faktiskt var på Gotland och faktiskt skrev på. Det som gör saken värre är att My Money Europé - som synes på deras låneblankett - var en del av Svea Ekonomi. Idag vet jag inte om det fortfarande är så men jag vet att Björn Pettersson - enligt egen utsago - fortfarande samarbetar med My Money Europé och dessutom med Svea Ekonomi och Wasa Kredit. Just i skrivande stund funderar jag på ifall det finns grund för en polisanmälan mot My Money Europé eftersom jag då misstänker att man delar brottsliga intetioner med Björn Pettersson och samarbetar i detta. Att tillskriva Svea Ekonomis högsta ledning och Wasa kredits dito känns som en allt bättre idé.