Lösningen på ärendet med My Money Europé

07.10.2015 09:15

Jag skaffade mig en advokat (kan varmt rekommendera honom om någon mer vill anlita en hygglig karl som är duktig på det han gör) som förde min talan gentemot Svea Ekonomi. Från en skuld på 80 000+ någonting kronor ville man vara hygglig så man sänkte till strax över 20 000 kronor - vilket jag avböjde. Efter lång tid och återkommande hot om tingsrätt kom ett nytt bud på 3000 kronor vilket min advokat å det bestämdaste rådde mig att ta. Jag avböjde återigen. Så som jag ser det skulle det ha varit samma sak som att jag erkände mig skyldig till lånet - vilket jag alltså inte är - om jag godtagit deras bud. Återigen hotar man med tingsrätt. Tillslut - efter nästan fem år kommer det slutliga beskedet att Svea Ekonomi inte går vidare i ärendet utan istället "ex gracia" avslutar det och att man inte har några krav på mig - UNDER FÖRUTSÄTTNING att jag avstår från alla krav på Svea Ekonomi i anledning av detta ärende. Jag godtar. Det känns inte helt okay men jag godtar för att få ett avslut. Vad jag inte får är en ursäkt från Svea Ekonomi eller My Money Europé - ex gracia innebär att man inte erkänner att man gjort något som helst fel utan fortfarande tror att det är jag som gjort fel.

Resultatet av denna fem år långa mardröm blev ungefär plus minus noll. Alla utgifter jag hade för resor, Motormännens koll av bilen, advokatkostnader med mera täktes av den summa jag fick vid försäljning av ambulansen (13000 kronor). Min hemförsäkring täkte advokatkostnaderna utom självrisken. Jag hade tur kan man nog ändå säga och detta på grund av att jag gjort allt rätt enligt lagen, att jag noga sparat mina handlingar och - framför allt - att jag aldrig givit upp. Många människor orkar inte fullfölja därför att man är frötvivlad, okunnig och rädd. Det är sådant som bilhandlaren och alla skumma finansinstitut vet och därför som de så fräckt kör över människor så gott de förmår.

Man kan väl säga slutet gott - allting gott - men det anser inte jag. My Money Europé är ett finansinstitut som jag anser att man ska hålla sig långt borta ifrån. Jag anser att man bara ser till att roffa åt sig pengar och högaktningsfullt (om ens det) skiter i hur man tjänar dessa pengar. Man fortsätter samarbeta med den lånehandlingsförfalskande bilhandlaren Björn Pettersson - Visby Bilconsult/Bilhallen i Skarphäll på Gotland - och man vägrade låta undersöka lånehandlingen när jag krävde detta. Jag utgår därför från att man är mer än väl medveten om bilhandlarens metoder och man skor sig på dem.